Rabu, 2 September 2015

Garam organik / unpolished salt untuk kesihatan

GARAM adalah sejenis ramuan yang digunakan dalam masakan. Garam menjadi salah satu makanan sunnah Rasulullah s.a.w. dan penawar bagi sebahagian penyakit.


 “Aku pernah makan makanan yang baik dan memeluk yang terbaik tetapi aku tidak pernah melihat sesuatu yang lebih lazat daripada kesihatan.” - Luqman Al-Hakim.


Nabi s.a.w turut mengamalkan pengambilan garam dalam
kehidupan seharian baginda. Baginda akan mengambil secubit garam sebelum mengambil makanan atau minuman.Beberapa hadis yang menangkan tentang garam, daripada Abdullah bin Umar “Sesungguhnya Allah menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam.”


Menurut hadis riwayat Al –Bazzar, Rasulullah s.a.w. pernah menyarankan supaya memakan secubit garam pada awal dan akhir setiap kali minum dan makan. Baginda berkata yang bermaksud: “Sesiapa yang memulakan minum dan makan dengan memakan secubit garam, Allah akan hindarkan 330 jenis penyakit, antaranya ialah gila kusta, sakit perut dan sakit gigi. Yang bakinya diketahui oleh Allah sahaja.”


Dalam Hadis riwayat Al –Bazzar juga turut menjelaskan
tentang cara pengambilan garam mengikut sunnah, guna ibu jari dan jari telunjuk, diikuti jari manis , jari kelingking dan jari telunjuk semula untuk mengambil secubit garam.

Beberapa jenis garam organik:
Bamboo salt, a unique type of all-natural healthy salt, was first produced by Jin-pyo Yul-sa(famous Buddhist priest) during his meditation period at the famous Busa-Uibang(small Buddhist retreat located atop Mt. Byun-san and surrounded by majestic cliffs) about 1,300 years ago and passed on through generations mainly by Buddhist priests as folk remedy.。

Garam bukit, ia adalah garam yang berasal dari kawasan pergunungan Himalaya. Warna asal garam bukit ini ada yang berwarna putih, 'pink' dan kemerah-merahan. Ia mengandungi unsur-unsur mineral yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Terdapat 84 mineral semulajadi dalam garam bukit.

Sea salt is salt produced from the evaporation of seawater. It is used in cooking and cosmetics. It is also called bay salt[1] or solar salt.[2] Like mineral salt, production of sea salt has been dated to prehistoric times. Some cooks believe it tastes better than salt from mines. However, there is little or no health benefit to using sea salt over other forms of sodium chloride salts.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan